Yrityksen tiedot

RBM on osa Scandinavian Business Seating-konsernia, joka on Skandinavian johtavin toimistotuolien ja istumaratkaisujen suunnittelija sekä tuottaja niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Konserniin kuuluu tuotemerkit HÅG, RBM ja RH, jotka yhdessä toteuttavat yhtiön visiota: ”Tehdään maailmasta parempi paikka istua”.

Scandinavian Business Seating on peräisin Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Sen pääkonttori on Oslossa. Konserniin kuuluu yli 470 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 1003 miljoonaa Norjan kruunua.
 

Historia – RBM:n juuret ovat Tanskassa
Rabami (RBM) on perustettu vuonna 1975.

Vuonna 1998 RBM osti ruokala- ja neuvottelutilojen huonekaluja valmistaneen Smithco Linen ja rakensi uuden tehtaan sekä showroomin Vissenbjerg on Fynin kaupunkiin Tanskaan. Vuotta myöhemmin yritykset yhdistyivät RBM konserniksi. Vuonna 2002 yhtiö kasvoi ostamalla hollantilaisen huonekalutehtaan CAR:in ja samana vuonna kaikki toiminta yhdistettiin yhdeksi yhtiöksi: RBM:ksi.

Vuonna 2004 RBM osti norjalaisen työtuolien valmistajan Stål og Stilin. Vuonna 2006 koko tuotanto siirrettiin Fjerritsleviin Tanskaan. Samoihin aikoihin Ratos, ruotsalainen sijoitusyhtiö, osti 100% RBM:n ja ruotsalaisen RH Formin osakkeista. Vuonna 2007 norjalainen työtuolien valmistaja HÅG liitettiin Ratos konserniin, jonka seurauksena syntyi Scandinavian Business Seating. Tänä päivänä yhtiö myy istumaratkaisuja maailmanlaajuisesti.

Tanskalaisia huonekaluja Ruotsissa
Scandinavian Business Seating siirsi RBM-tuotteiden tuotannon Tanskasta Ruotsiin vuonna 2009. Tehdas sijaitsee tällä hetkellä Nässjön kaupungissa Smoolannissa, joka on Ruotsin huonekaluteollisuuden ydintä. RBM-tuotemerkin tanskalainen sielu ja pitkä suunnitteluhistoria ovat yhteensopivat ruotsalaisen ja smoolantilaisen huonekalujen valmistusperinteen kanssa. Kahden maan yhdistelmä hyödyntää kummankin parhaat puolet.

Konsernin tavoitteena on järkeistää koko yhtiön tuotantokapasiteetti. Ideana on vahvistaa RBM:n tuotteita ja tuotemerkkiä sekä myötävaikuttaa kilpailukyvyn tehokkuuteen ja asiakaspalvelun parantamiseen.